Darmowa dostawa od 190,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czym zastąpić cukier? Poznaj zdrowsze zamienniki cukru

2022-03-11
Czym zastąpić cukier? Poznaj zdrowsze zamienniki cukru

Cukier (sacharoza) to składnik, który pojawia się w wielu produktach spożywczych, szczególnie słodyczach. Jego nadmierne spożywanie nie sprzyja jednak zdrowiu. Jakie są zdrowsze zamienniki cukru? Czym się różnią od siebie?

Cukier – co powinieneś o nim wiedzieć? 

Cukier, który najczęściej dodawany jest do produktów (np. biały), to sacharoza, czyli jeden z węglowodanów. To kryształki (białe lub bezbarwne), które naturalnie występują w trzcinie cukrowej lub burakach cukrowych. Mają charakterystyczny, słodki smak.

Cukier nie ma żadnych właściwości odżywczych  – w zasadzie nie zawiera składników mineralnych ani witamin. Jego główną rolą jest dostarczanie energii do organizmu. Spożywanie nadmiaru cukru może doprowadzić do rozwoju i nasilenia wielu chorób:

  • otyłości oraz nadwagi,
  • próchnicy,
  • chorób układu krążenia,
  • cukrzycy typu II,
  • insulinooporności,
  • trądziku,
  • a nawet depresji.

Zamienniki cukru

Aby zachować zdrowie na dłużej, konieczne jest ograniczanie ilości spożywanego cukru. Nie oznacza to jednak zupełnej rezygnacji z produktów słodkich. Istnieją naturalne zamienniki, które doskonale zastąpią ten składnik w diecie.

Najpopularniejsze zamienniki cukru to:

Ksylitol

Ksylitol to cukier, który powstaje z kory brzozy lub niekiedy z kukurydzy. Wyróżnia go przede wszystkim niski indeks glikemiczny (wynosi 8) oraz niższa kaloryczność w porównaniu do zwykłego cukru. Ma formę białego proszku, dobrze rozpuszcza się w rozmaitych płynach oraz jest bardzo słodki.

Ksylitol ma również wiele właściwości zdrowotnych:

  • wykazuje działanie bakteriobójcze,
  • może wspomagać wchłanianie wapnia i magnezu,
  • ma korzystny wpływ na mikroflorę jelitową.

Erytrytol

Erytrytol to substancja, która nie dostarcza kilokalorii do organizmu, charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, w smaku przypomina cukier oraz nie wpływa na wzrost poziomu glukozy we krwi.

Erytrytol wykazuje również działanie antyoksydacyjne.

Stewia

Stewia to roślina, której liście oraz łodyga zawierają glukozydy stewiolowe. Jest słodsza od cukru o około 200–300 razy. Już niewielka ilość stewii pozwala na znaczne posłodzenie produktu, wypieków itd.

Miód

Miód zawiera dużą ilość cukru, ale nie tylko. Mieści w sobie także składniki o prozdrowotnym działaniu, m.in. witaminy z grupy B.

Jego kaloryczność podobna jest do cukru białego, wynosi 324 kcal na 100 g.

Syrop klonowy

Syrop klonowy ma mniej kalorii niż zwykły cukier, a ponadto zawiera składniki takie jak potas, wapń, magnez, mangan oraz witaminy z grupy B. Powstaje w wyniku odparowania wody z soku pni klonów.

Syrop daktylowy

Daktyle to świetne źródło witamin z grupy B, witaminy E, żelaza, wapnia i fosforu. Pozyskiwany z nich syrop jest bardzo słodki. Jego indeks glikemiczny mieści się między 35 a 60.

Melasa

Melasa to syrop o ciemnobrązowej barwie. Stanowi składnik uboczny, który powstaje w produkcji cukru. W swoim składzie zawiera cynk, witaminy z grupy B, żelazo, fosfor czy miedź.

Zamienniki cukrów - podsumowanie

Ksylitol, erytrytol, syrop daktylowy, syrop klonowy, miód oraz melasa to doskonałe zamienniki tradycyjnego cukru. Nie tylko pozwalają cieszyć się słodkim smakiem, ale również nie oddziałują w sposób negatywny na zdrowie w takim stopniu, co np. cukier biały.

pixel