Darmowa dostawa od 190,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Poznaj prozdrowotne właściwości miodu

2021-12-02
Poznaj prozdrowotne właściwości miodu

Właściwości prozdrowotne miodu były znane już w starożytnym Egipcie. Ludzie żyjący w tamtych czasach wykorzystywali go do dezynfekcji ran i wzmocnienia organizmu. Na przestrzeni kilku tysięcy lat, produkt ten nie stracił na popularności. Co się do tego przyczyniło? Jakie prozdrowotne właściwości ma miód?

Cenne składniki, które znajdziesz w miodzie

Miód składa się przede wszystkim z węglowodanów prostych (około 80%) oraz wody. Być może w tym momencie pomyślisz – to dlaczego ma tyle właściwości prozdrowotnych skoro to praktycznie sam cukier i woda? Okazuje się, że choć występują one w większości, to pozostałe składniki są na tyle cenne, że miód znajduje szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej. Wśród nich wymienia się m.in.:

  • kwasy organiczne,
  • aminokwasy,
  • witaminy,
  • składniki mineralne,
  • olejki eteryczne.

Ostatnie z wymienionych razem z barwnikami decydują o charakterystycznym smaku, a także barwie miodu. Do wyboru masz te o jasnej barwie (np. miód nektarowy akacjowy bio) lub ciemniejszej – nie da się jednoznacznie stwierdzić, które z nich są lepsze dla zdrowia. Tak naprawdę poszczególne rodzaje miodów różnią się w pewnym stopniu właściwościami prozdrowotnymi i są polecane w innych dolegliwościach i chorobach.

Różne rodzaje miodu – jak wybrać ten, który będzie dla Ciebie najlepszy?

W ostatnich latach zwraca się coraz większą uwagę na naturalną żywność, która jest źródłem składników o działaniu immunomodulującym (i nie tylko). Jeśli chcesz zadbać o dobry stan zdrowia, do wyboru masz nie tylko różne rodzaje miodów, ale i soków 100% (owocowych, warzywnych i owocowo-warzywnych), syropów oraz olejów roślinnych bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Warto zwrócić uwagę na te produkty – szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteś bardziej narażony na infekcje wirusowe i bakteryjne.

Pozostaje jednak pytanie, który miód wybrać, aby pomógł Ci nie tylko wzmocnić odporność, ale i złagodzić różne dolegliwości. Poniżej znajdziesz opis kilku wybranych produktów.

  • Miód nektarowy wielokwiatowy – polecany, jeśli masz stresujący tryb życia i żyjesz w ciągłym napięciu. Wszystko przez to, że zawiera związki o działaniu lekko uspokajającym i ułatwiającym zasypianie. Ponadto tego typu miód znajduje zastosowanie w profilaktyce i leczeniu chorób sercowo-naczyniowych.
  • Miód spadziowy – wyróżnia się dużą zawartością składników mineralnych m.in. wapnia, magnezu, potasu i fosforu. Ma również silne właściwości antybakteryjne, więc można powiedzieć, że jest naturalnym antybiotykiem.
  • Miód rzepakowy – zaleca się go w okresie rekonwalescencji i przy wyczerpaniu organizmu. Poza tym zawiera związki, które mają korzystny wpływ na serce i odporność. Warto podawać go dzieciom, ponieważ ma nie tylko wysoką wartość odżywczą, ale i łagodny smak.
  • Miód gryczany – ma charakterystyczną ciemną barwę oraz lekko ziołowy, słodki smak. Sięgnij po niego, jeśli masz problemy ze zbyt niskim poziomem żelaza lub, gdy szukasz produktu wzmacniającego odporność i działającego odtruwająco.

Oprócz klasycznych miodów, takich jak te wymienione wyżej zwróć uwagę na produkty wzbogacone w dodatkowe składniki. Sprawiają one, że miód ma wyjątkowy smak, a także większą wartość odżywczą. Do wyboru masz np.:

Wśród tak szerokiego asortymentu, bez problemu znajdziesz miód, który pomoże Ci zwiększyć odporność, złagodzić nieprzyjemne dolegliwości, a przy tym będzie miał smak, który przypadnie Ci do gustu.

Zastosowanie kulinarne miodu

Miód bardzo często dodaje się do gorącej zimowej herbaty, jednak jest to błąd. Wysoka temperatura sprawia, że miody tracą wiele cennych właściwości. Dlatego lepiej dodawać je do lekko ostudzonych lub zimnych napojów (raz na jakiś czas możesz sięgnąć również po cukry i słodziki np. stewię, erytrytol będące lepszym wyborem niż cukier biały).

Miód sprawdza się również jako dodatek do dietetycznych wypieków. Sprawia, że domowe batoniki zbożowe, ciasteczka, czy muffinki zyskują słodki smak, a jednocześnie są bogatsze w cenne dla zdrowia składniki.

A może lubisz zjeść na śniadanie owsiankę i szukasz sposobu na to, aby urozmaicić jej smak? W takim razie dodaj do płatków odrobinę miodu, ulubione owoce (najlepiej świeże i sezonowe), a także inne zdrowe produkty (np. orzechy). W ten sposób zaledwie w kilka minut przygotujesz pyszną owsiankę, która wzmocni odporność, złagodzi stan zapalny i będzie źródłem cennych składników (witamin, błonnika pokarmowego, polifenoli).

pixel